De adviescommissie is het er over eens geworden dat buslijn 173 van regionaal belang is vanwege:
- de sterke relatie met het nieuwe openbaar vervoer knooppunt Bleizo. Er wordt niet voor niets door de gemeenten Lansingerland en Zoetermeer en de Metropool regio een forse financiële investering gedaan om station Bleizo te realiseren. Het is dan ook van belang dat zoveel mogelijk reizigers met de verschillende vormen van openbaar vervoer naar station Bleizo kunnen gaan;
- het feit dat Bleiswijk met 12.000 inwoners en een deel van Bergschenhoek te allen tijde een goede een busverbinding moeten hebben;
- het feit dat goede, volwaardige verbindingen van het nieuwe openbaarvervoer knooppunt station Bleizo met Zoetermeer, Bleiswijk en Bergschenhoek noodzakelijk zijn. Station Bleizo gaat in december 2018 open.
Kortom, goede en voldoende redenen voor de Adviescommissie Vervoersautoriteit dat de buslijn 173 -Metrostation Rodenrijs – Bleiswijk – Station Bleizo – Zoetermeer een verplichte lijn moet worden.
Het is nu aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit, waarin de 23 wethouders Verkeer en Vervoer van de MRDH-gemeenten zitting hebben, om de buslijn in het Programma van Eisen voor de nieuwe busconcessie op te nemen als een verplichte lijn. Je zou zeggen, om zo’n unaniem advies kan de bestuurscommissie niet heen en natuurlijk ligt bij de bestuurscommissie ook de zienswijze van de gemeenteraad van Lansingerland, waarin eveneens wordt aangedrongen op een verplichte buslijn 173- Metrostation Rodenrijs – Bleiswijk – Station Bleizo – Zoetermeer.